Ohjelmat

OHJELMIEN LATAAMINEN

 

Langattoman nettiyhteyden tarkastaminen:

Tarkastetaan, toimiiko langaton nettiyhteys lukion roam.fi-verkkoon. Näytön alalaidan Internet-yhteys –painike.
Kirjautuminen edu.kangasala.fi –sähköpostilla ja tähän sp:hen tulleella salasanalla.

 

Tärkeitä asioita:

–Tietokoneen ostokuitin ja takuutodistuksen säilyttäminen. Takuu tekniikalla lain mukaan 2 vuotta. Jos koneessa ilmenee mekaanista vikaa, kannattaa ne korjauttaa takuuaikana myyvän liikkeen kautta. Tämän jälkeen huolto tapahtuu omalla kustannuksella. Laajassa kotivakuutuksessa saattaa olla tähän turva. Ylläpitoon on voinut ja voi hankkia tukea myyvältä liikkeeltä usein.
-Käyttäjätunnukset ja salasanat systemaattisesti talteen (kännykällä kuva tai pieni muistio tai vihko)
-Maksettujen ohjelmien, kuten TI Nspire –laskinohjelma ja ostetun virustorjuntaohjelman, lisenssikoodit on syytä säilyttää, jotta saa ohjelman ladattua uudelleen mahdollisen koneen korjauksen tai uuden koneen hankinnan jälkeen.

 

Käyttöjärjestelmästä:

Käyttöjärjestelmän tunnistaminen (Windows 10/8/7/Vista, Mac iOS, Linux…) ja
käyttöjärjestelmän version (32- vai 64-bittinen) selvittäminen, (Käynnistä-valikko-Tietokone Järjestelmän ominaisuudet (Windows) TAI Näytön kulmassa olevasta Omenavalikosta "Tietoja tästä Macista" (Mac).
-Koneen vapaan tilan tarkastaminen (Käynnistä-valikosta Tietokone TAI Finderin alapalkki)
 

Tietokoneen sisällön tutkiminen:

-Koneella olevien ohjelmien selvittäminen (Windowsissa Ohjauspaneeli – Ohjelmat TAI Macilla Työkalupalkissa/Finderissa painike "Harppi ympyrässä")
-Koneella olevien tiedostojen selvittäminen (Käynnistä - Tietokone (Windows) TAI Finder (Mac) - Tiedostot/Ladatut tiedostot)
 

Koneen virustorjuntaohjelman ajantasaisuus:

Tarkastus: Windowsin Toimintokeskuksen kautta - Tarkista Windowsin palomuurin tila… ks. ohjeita.

https://support.microsoft.com/fi-fi/help/17228/windows-protect-my-pc-from-viruses


-Windowsin versioissa 7/8/10 Defender valmiina, Maceissa ladattavat ohjelmat on testattuja ja sen vuoksi tietoturvallisempia.
-Ilmaisista Avast (löytyy versiot eri käyttöjärjestelmille)
-Maksullisia F-Secure, McAfee, Norton, Bitdefender…
- Vanha virustorjuntaohjelma on poistettava ennen uuden asentamista. Defender poistuu käytöstä itsestään, kun joku toinen torjuntaohjelma otetaan käyttöön.
-Epäilyttäviä sp:eitä ei kannata avata, varsinkaan niiden liitetiedostoja. Ohjelmien lataaminen on suositeltavaa tehdä tunnetuista latauspaikoista…
 

Ladattavat ohjelmat:

Lataa kotiverkossa, koulussa välitunneilla/ruokatunneilla/oppitunneilla opetuksessa käytettäviä ohjelmia ja selaimia sekä lisäosia tarpeen mukaan.

Katso lukion kotisivuilta Teknologia opetuksessa blogista luettelo ohjelmista ja latausohjeista:

http://teknologiaopetuksessa.blogspot.com/

 


Office 365 verkkoversio vrt. päätelaiteversio:

O365-toimisto-ohjelmaa pääsee käyttämään pilvessä mm. lukion kotisivujen alalaidan pikalinkkien kautta. Valitse O365 ja kirjaudu sisään etunimi.sukunimi@edu.kangasala.fi sp-osoitteella ja kouluverkon tunnuksella.

https://www.kangasalanlukio.fi/

Kannattaa ladata O365-ohjelmat myös omalle koneelle, jolloin käytössä on monipuolisemmat ominaisuudet ja voit käyttää toimisto-ohjelmia offline-tilassa. Tämän voi tehdä osoitteessa https://login.microsoftonline.com/

 

 

 


Ohjelmien asennusongelmissa ota yhteys digitutoreihin, vahtimestariin tai opettavaan opettajaan. Digitutorien päivystys joka to klo 11-12 (ei koeviikolla) 2. kerroksen neukkarissa.