Korkeakouluopintoja lukiolaiselle

25.9.2024

Lukiolaiselle sopivia korkeakouluopintoja tarjolla

Korkeakoulutasoiset opinnot voidaan hyväksi lukea osaksi lukiotutkintoa: joko muualla suoritettuihin opintojaksoihin tai OP 5 -kohti korkeakouluopintoja -opintojaksoon

***

Miksi eineskeitto lämpenee mikrossa epätasaisesti? Kannattaako sateessa juosta vai kävellä? Entä miksi johdot ovat aina solmussa?

JYU avoimen uusi kaikille avoin ja maksuton verkkokurssi, Arjen fysiikkaa (2 op), keskittyy juuri tällaisiin arkielämämme ilmiöihin ja niihin liittyvään fysiikkaan. Kurssi rakentuu neljän arkisen kontekstin ympärille: keittiö, koti, harrastukset ja ulkoilu.

Arjen fysiikkaa | Jyväskylän yliopisto (jyu.fi)

Testaa englannin taitosi
Opintojakso soveltuu kaikille työelämän tai opintojen tarpeisiin englantia opiskeleville sekä kielenopiskelua harrastaville. Suosittelemme opintojaksoa erityisesti sellaisille opiskelijoille, jotka haluavat:

• aloittaa englannin kielen opinnot tauon jälkeen ja selvittää, millä tasolla oma lähtöosaaminen on.
  • testata englannin kielen osaamisensa opiskelemalla joustavasti ajasta ja paikasta riippumatta verkko-oppimisympäristössä.
  • vahvistaa yleisiä kielenoppimistaitoja.
  • saada vinkkejä tehokkaaseen oppimiseen.

Testaa englannin taitosi (nonstop-aloitus), 2 op - Xamk

***

Tervetuloa opiskelemaan tekoälyn perusteita!

Mietitkö, millainen vaikutus tekoälyllä on työhösi tai elämääsi?
Haluatko tietää, mitä tekoäly oikeastaan on?
Haluatko tietää, miten tekoäly tulee kehittymään ja miten se vaikuttaa meihin tulevaisuudessa?

The Elements of AI :n tavoitteena on rohkaista ihan jokaista ikään ja taustaan katsomatta oppimaan tekoälyn perusteet: mitä tekoäly on, mitä sillä voi (ja ei voi) tehdä ja miten luoda tekoälymenetelmiä. Kurssit koostuvat teoriaosuuksista ja käytännön harjoituksista, ja voit suorittaa ne omaan tahtiisi.

Kurssi on suunnattu kaikille, jotka haluavat tietää, mitä tekoäly on, mitä tekoälyllä voi (ja ei voi) tehdä ja miten tekoäly vaikuttaa elämäämme. Syvällistä matematiikan ymmärrystä tai ohjelmointitaitoja et tarvitse. Kurssin suoritettuasi voit saada 2 opintopistettä Avoimen yliopiston kautta.

Elements of AI

Salausmenetelmien perusteet (2 op),

Salakirjoitusta on käytetty vuosisatoja. Tietokoneisiin perustuvan tiedonvälityksen yleistyminen viimeisten vuosikymmenien aikana merkitsee sitä, että salausmenetelmiä tarvitaan päivittäin lähes kaikilla yhteiskunnan alueilla. Tällä kurssilla pääset tutustumaan perinteisiin salausmenetelmiin.

Esitietovaatimukset Lukuteoria ja todistaminen (MAA11) tai Algoritmit ja lukuteoria (MAA11)

Salausmenetelmien perusteet (AVOIN YO) | JOY (oulu.fi)